MTBlog.dk

Love and hate

Posted in 29", Brok, Dæk, MTB by Søren Svendsen on 16. marts 2013

Jesper i Hareskoven

Efter jeg havde købt min Triumph Bonneville i 1977, fik jeg at vide at Triumph blev kaldt The love and hate machine; man elskede den når man kørte på den, og hadede den når den skulle repareres .. og det var ligeligt fordelt! Sådan har jeg fået det med tubesless-ready dæk.

Ligeså begejstret jeg er for at køre uden slanger, ligeså meget frygter jeg efterhånden at skulle montere nye dæk. Det mest positive er at hver gang jeg bandende og svedende har kæmpet med et dæk, og har vundet, er jeg blevet lidt klogere .. og måske er jeg ved at have fået overtaget? På 26″ kørte jeg med rigtige UST-dæk, de kunne stort set altid monteres med en håndpumpe. Rigtig UST er for tungt til 29er, og desuden er hele branchen ved at gå over til tubeless-ready, som ud over at kræve en slat flydende latex for at blive helt tætte, heller ikke har de samme stive dæksider. Men så er der det med monteringen!

Min sidste kamp var forleden hvor jeg troede foråret var kommet, og i min eufori ville montere mine nye Rocket Ron snakeskin tubeless-ready dæk. Efter en lang kamp med kompressor, sæbevand, slanger og latex, opgav jeg. I skuffelse ville jeg så montere de Ignitor jeg havde kørte med i efteråret .. det lykkedes heller ikke. Sidste chance inden permanente slanger, var et sæt Nobby Nic som havde været en uge i Lake District. De røg på efter en fair fight.

Men som sagt er jeg måske ved at have luret dem, dækkene altså. Tricket er at montere dækkene med slanger først, så de sætter sig, og så kun afmontere den ene side for at få slangen ud og UST-ventilen i. Så skal der kun kæmpes med en side .. og her gør sæbevand på dækkanten underværker. Faktisk er det opskriften hvis man vil have en næsten sikker succes og ikke have Clint Eastwoods stemme i baghovedet; do you feel lucky, punk?

Men er dækkene nye, som mine snakeskin raketdæk, kræver det lidt ekstra forberedelsestid. De blev monteret med slanger og højt tryk forleden, og fra at være 53,5mm over ballonen, voksede de på 24 timer til over 55mm! Det er altså en volumenforøgelse på små 10%, men så er alle produktionsfolder og transportdeformationer også væk .. og jeg forventer de ryger på uden brok, når foråret rammer Danevang.

9 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tine Kjølsen said, on 16. marts 2013 at 14:35

    ja vi andre har jo været på landevejen på vores dejlige nymonterede lyn dæk – det slog mig ikke at du fik sved på panden da du kylede dem på, på rekord tid :-))))))
    (topnørdede navne de har de der gummituber man kører på…….)

    • Søren Svendsen said, on 16. marts 2013 at 14:41

      Husk nu det er en MTB du har, og ikke en anoraktisk smalsporet havelåge!
      Når jeg ikke fik sved på panden var det netop fordi du også fik slanger i .. det er jo piece of cake 😉

      PS. Vi kører i morgen .. på pigdæk 🙂

  2. Jannik said, on 16. marts 2013 at 15:21

    Interessant koncept med tåre-fremkaldende dæk, de er vist ikke “tudeless-ready”!

  3. André Andersen said, on 18. marts 2013 at 16:55

    Hej Søren

    Jeg har været lidt igennem det sammen tubless try and error. Det var også med blandet succes, indtil jeg begyndte at bruge maxxis. Det spiller. De sidder bare som de skal hvergang. Fælgen er en Spank Oozy Hvis et dæk dog har fået en del tæsk kan det være lidt vanskeligt at få tæt igen (et dæk kan godt blive “skævt”)…men indtil videre har alle bare smuttet på. Minion, Ardent, Advantage, Ignitor…..næste gang er det Aspen der skal prøves på en ny racer…

    Mvh André

    • Søren Svendsen said, on 18. marts 2013 at 18:42

      Hmmm .. Maxxis var ved at få mig til at opgive i efteråret! Og så sent som forleden lovede jeg mig selv ikke at købe flere Maxxis tubeless-ready dæk.
      Faktisk tror jeg ikke de er hverken værre eller bedre .. tubeless-ready kræver bare en meget nænsom hånd 😉

  4. […] blev endnu en svær fødsel at montere dem, men et par døgn med slanger gjorde tricket. De vejer 80g mere i […]

  5. Per Thomsen said, on 11. juni 2013 at 07:53

    Et lille guldkorn mht montering af tubeless og det virker HVER ENESTE GANG uanset om det er Maxxis eller Rocket Ron osv.. (har kørt meget med dem begge).
    Monter én dækside, fyld snask i dækket og monter den sidste side.
    Fjern indsatsen i ventilen, på med kompressor og bum bum, dækket er monteret korrekt.
    Hvorfor det virker så godt: Ved at fjerne indmaden fra ventilen, kommer der meget meget hurtigere luft i dækket og det sidder rigtigt på et split sekund.
    Dernæst mangler kun at montere ventil indsatsen igen, som med lidt hurtighed kan gøres uden ret meget luft når at forsvinde…
    PS. Bare husk at ikke at ødelægge fælg/dæk med for mange bar, da kammeret meget hurtigt bliver fyldt..

    Nu kan du fortsætte med dine gode skriverier, i stedet for at svede i garagen med dækmontering 🙂

    Mvh
    Per

    • Søren Svendsen said, on 12. juni 2013 at 06:00

      Hej Per
      Tak .. det er jo faktisk også det jeg gør 😉
      Problemet er at det ikke virker hver gang! Og slet ikke hvis dækket er nyt, og så er det at 48 timer med slange først, gør underværker.
      Jeg talte med en mekaniker forleden som uopfordret gav sig til at fortælle om problemet med montering af tubeless-ready dæk .. på Mavic fælge. I følge ham er det et Mavic problem! Til gengæld har jeg så aldrig oplevet en Mavic fælge bøvse, når dækket først sidder 🙂
      vh/Søren


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: