MTBlog.dk

Mig

Efter 20 år og 250.000 km på motorcykel, kom jeg til at køre gennem Dyrehaven på cykel. Dagen efter købte jeg min første mountainbike og siden har jeg været hooked. Har kørt med DMK i 12 år, men de seneste mest med den eksklusive klub GSM-MTB (Gamle Sure Mænd).

 

 

Reklamer

17 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Leif said, on 30. juli 2011 at 14:30

    Hej

    Vi er to optimistiske motionister som har vovet os ud i et løfte om, at køre rundt i de franske bjerge til sommer. I den forbindelse skal vi helst i gang med at træne. Vi har kigget på nogle cykler og har hidtil været meget på en racercykel. Men begynder at have min tvivl om vi ikke lige så godt kunne købe en mountainbike eller citybike sålænge de har de nødvendige gear vi skal bruge. Men da vi kun skal køre på asfalt ser jeg ikke nogen grund til at køre med store tykke dæk.

    Har du nogen gode forslag til en cykel som har det vi skal bruge.

    Fed side forøvrigt;-)

    Best regards

    Leif

    • Søren Svendsen said, on 30. juli 2011 at 15:17

      Hej Leif

      Det lyder som en god plan 🙂
      Mine to Alpeture har gået fra Østrig, gennem Schweitz til Italien, så jeg har ingen erfaring med de franske Alper. Men mon ikke det ligner?
      Turene har været decideret mountainbike-ture på primært vandrestier, men dels har vi kortvarigt kørt på, og dels har jeg ikke kunnet undgå at bemærke et vidtforgrenet cykelsti-net i de dele af Alperne, som er oplagt til touring og supplement til små veje. Mange af de mindre veje bliver til grusveje når de når en hvis højde.
      Så der er mange muligheder for cykle i Alperne, og valget af veje og ruter, vil jeg mene er afgørende for valget af cykel.
      Hvis I vil køre en ren landevejstur med Tour de France etaper eller lign. vil jeg mene en racercykel er at foretrække, men sørg for at få den gearet lavt for der er stejlt! 3 klinger foran og en fornuftig krans med op til 26-28 bagpå. Hvis I vil køre lidt mere generel touring, vil jeg mene en citybike eller en mountainbike med smalle dæk, er et fornuftigt valg. Dels er kørestillingen behageligere ved lave hastigheder og dels er den generelt mere komfortabel og nemmere at kontrollere. Det er i høj grad dækkenes volumen, der bestemmer komforten, og den er meget lille på racercykler, mens den kan blive meget stor på mountainbikes. Skivebremser er også klart bedre end fælgbremser når det går rigtig nedad.
      Skal I selv køre med bagagen er jeg ikke i tvivl, jeg synes det er decideret ubehageligt at køre racercykel med rygsæk, mens det ikke er noget større problem på en mountainbike. På lange ture betyder komfort mere end noget andet.
      Så ikke noget klart bud, men en masse snak 😉

      Go’ tur
      Søren

      PS. Skulle jeg selv afsted på en touring-tur, ville jeg nappe min 29er hardtail med næsten blanke dæk, og så have et sæt knopdæk i bagagen – men jeg er heller ikke så meget for landevej 😉

  2. Leif said, on 30. juli 2011 at 15:31

    Hej

    Tak for svaret. Jeg tror vi kigger lidt på mountainbikes med smallere dæk. Det er også vigtigt at komforten på turen bliver god og på en racercykel er komforten ikke den bedste som du selv er inde på. Vi skal primært kører tour de france ruter men dette kan selvsagt ændre sig hen ad vejen. Men da vi ikke har planer om at lave en Riis på Tourmalet vil jeg nok foretrække en cykel med mere komfort.

    Tak for svaret

    • Søren Svendsen said, on 30. juli 2011 at 17:47

      I dag er de fleste racercykler ligesom fuldblods-araberhingste, hidsige og uregerlige. Jeg købte selv en reference-racer for nogle år siden, men blev aldrig glad for den. Den blev erstattet af en udslidt cross-cykel, en Kona Jake the Snake, som jeg blev vildt glad for, så for et par år siden blev den opdateret til en dyrere model. En racer er typisk så nervøs at det kræver tilvænning både at køre med en hånd, og at stå op!
      En cross-cykel er en racer med lidt fladere vinkler, så den ikke er helt så vild, og med plads til bredere dæk. Det betyder jeg i dag kører med 28 mm dæk, Conti 4-season, som har et næsten dobbelt så stort volumen som 25 mm dæk, som er den typiske racer-dimension, men har meget bedre komfort og stort set lige så lille rullemodstand. De er også typisk lavere gearet, og i år laver Specialized den første med skivebremser !
      Hvis I vil køre ren landevej i Alperne, kan jeg kun anbefale en cross-cykel. Specialized, Focus, Scott og mange flere, laver fede cross-cykler. Min egen er en Kona Major Jake – selvbyg med skiver 🙂

      vh/Søren

  3. Jan said, on 16. september 2011 at 14:01

    Hvordan får man fat i dig? Vil gerne høre mere om din Sobre, og meget gerne se og måske prøve den.

    Mvh. Jan

  4. Michael said, on 28. juni 2012 at 22:00

    Hej..
    Fed blog med mange gode Info.
    Du har skrevet en del om latex slanger på 29″..
    Jeg har på min kun anden tur på min nye 29’er haft to punkteringer på Schwalbe Rocket Ron 29*2,25. Og almindelige butyl slanger.
    Fås der latex slanger til 29 eller kan jeg med fordel og forhåbentlig mindre hyppig punktering benytte Michelin Latex 700*22/23C??

    • Søren Svendsen said, on 28. juni 2012 at 22:07

      Hej Michael

      Tak 🙂
      Latexslanger findes så vidt jeg ved, ikke som 29er. Jeg kører, eller rettere kørte, med Michelin 26″ og det fungerer fint. 700*23C tror jeg ikke på, der er trods alt grænser for hvor meget selv latexslanger kan strækkes .. men jeg har aldrig prøvet.

      vh/Søren

  5. Eivind said, on 1. juli 2012 at 09:27

    GSM-MTB …. lyder som en klub de fleste kunne kvalificerer sig til …. eller GMPNC – Gamle mænd på nye cykler… 🙂
    vh/ Eivind

  6. Jonas Carp said, on 21. august 2013 at 13:46

    Hej Leif,

    Jag skulle gärna vilja ha kontakt med dig gällande sponsring, men hittade ingen emailadress. Skulle du kunna skicka mig ett email så svarar jag med mer information.

  7. Torben K. Hansen said, on 16. september 2013 at 07:15

    Hej Søren
    Tak for den lille rundvisning i går i Harreskoven. Du havde ret, der var temmeligt mudret på den anden side af vejen…!
    Jeg gengælder gerne servicen hvis du, eller andre du kører med en dag skulle finde på at forvilde jer op til Rold Skov.
    Torben

    • Søren Svendsen said, on 16. september 2013 at 07:18

      Hej Torben
      En fornøjelse!
      Jeg vil rigtig gerne se Rold Skov sporene, så jeg giver en melding når jeg kommer i nærheden.
      vh/Søren

      PS. Nu skriver jeg jeg, men vi kommer jo nok i flok 😉

  8. Claus Rode said, on 10. oktober 2013 at 07:48

    Hej Søren,
    Forvildede mig lige ind på din side p.g.a. søgning efter en ny MTB sadel. Den gamle Fizik giver siddesår ved længere ture – Sidst på Horsens Prison Break 2013 (80K).
    Nå, men jeg er super imponeret over dine billeder og tænkte lidt på det indtil jeg opdagede at du var fotograf. Formoder at du har SLR kameraet med om halsen på hver tur? Eller har du et pocket kamera der klarer jobbet engang imellem.
    Mvh Claus (en GSM med hang til MTB og SLR)

    • Søren Svendsen said, on 10. oktober 2013 at 12:52

      Hej Claus

      Køb en WTB Silverado 😉

      Jeg kører altid med mindst et kamera .. men alt fra semi-kompakt, G10 som skal skiftes til G16, EOS M, til fullframe DSLR, som regel et 5 eller 6D. Jeg har en kamelryg hvor jeg kan have et mindre kamera i en sidelomme, som jeg kan nå mens jeg kører. Desuden har jeg jævnligt et DSLR i selve sækken, men det kræver jo at jeg stopper helt, og åbner sækken, for at bruge det.
      Mange af de gode billeder er taget med små kameraer! Dels er de meget hurtigere at få frem og bruge, dels er det svært at se forskel når det er på nettet. Og alt bliver skudt i raw, så der er noget at give af 😉

      vh/Søren

  9. Claus Rode said, on 10. oktober 2013 at 13:31

    Kender ikke WTB særlig godt. De ser lidt klodsede ud i forhold til mange andre sadler, men det skal man måske ikke lade sig narre af. Jeg tjekker dem ud…

  10. Kristian said, on 14. oktober 2013 at 15:37

    Hej Søren

    Ved ikke om du gider bruge energi på en som mig. Jeg er ved at undersøge markedet for en mtb i omegnen af 1000,- euro. Jeg er begynder, men har haft en CUBE LTD PRO for et par år siden, som desværre blev stjålet. Nu skal jeg igang igen og synes det er lidt en jungle. Jeg har kigget på forskellige dansk butikker og på bike-discount.de.

    har du et godt råd? – hvor finder jeg en go’ cykel?

    mange hilsner

    Kristian Munksgaard

    • Søren Svendsen said, on 14. oktober 2013 at 20:24

      Hej Kristian

      Det er en jungle, og hvis ikke du selv kan vedligeholde en cykel, er det smart at starte med at checke hvad dine lokale cykelpushere kan tilbyde. Dels får du sikker brug for noget hjælp undervejs, dels kan du prøve cyklerne. Det er også et godt tidspunkt, da mange sælger 2013-modeller billigt ud nu.
      Skal du bare have bedst muligt udstyr for pengene, er det svært at slå bike-discount.de egen cykel, Radon .. eller hvis de har et Cube-tilbud. Jeg har selv købt en Radon til min kone, man får virkelig meget for pengene, og top-levering. De to cykler jeg har set derfra, har været tip-top samlet og justeret. Men der er jo ingen gratis service, rådgivning og eftersyn .. og det skal man være indstillet på. Går man til den lokale cykelsmed med et problem, får man lov at betale.
      Det nye er jo 27,5″, men til dit budget får du det nok ikke. Desuden mener jeg jo 29er er det rigtige 😉
      Og er du over en 170, skal du overveje det kraftigt, inden du køber en 26″.

      Go’ jagt
      Søren


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s