MTBlog.dk

Spørg mig!

Vil du gerne høre min mening om et emne, som ikke hænger direkte sammen med et af mine indlæg, er du meget velkommen til at spørge her. Bare husk, at alt på denne blog er min personlige mening. Det gælder også vurderinger af produkter, for der er sjældent kun en sandhed. Det er nok ikke nogen hemmelighed, at jeg er ret glad for visse produkter, men jeg er ikke købt eller sponsoreret af nogen .. men er selvfølgelig altid åben for et godt tilbud 😉

Spørg løs!

50 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Simon said, on 17. oktober 2013 at 12:28

    Hej Søren.
    Ville egentlig bare være første Spørge-Jørgen:
    Hvor går drømmeturen hen på mtb?
    Er det åbne vidder som i Wales, våd singletrack som i Norge, noget vildt som BC Bike Race eller hvad?
    MVH Simon, den (endnu) yngste sure gamle mand i eksil i Whiskeybæltet

    • Søren Svendsen said, on 17. oktober 2013 at 12:41

      Hej Simon

      Du er no. 1 🙂
      Jeg er så heldig at fruen skal på job i Nepal sidst i November .. og T-boy og jeg skal med! Der vil selvfølgelig komme en passende update på bloggen bagefter.

      CU/Søren

  2. Jacob said, on 17. oktober 2013 at 14:53

    Hvad med en test af den nye Tallboy C 2?
    Jeg bøvler med ret dårlig ryg på min. 2. år og undrer mig over om ikke andre – særlig i vores/Din alder får skader – og hvordan man bedst kommer over dem.
    Har iøvrigt masser af forslag til emner – måske har jeg ikke hørt efter.
    Hvordan er det lige med kulfiberhjul – pros and cons?
    27,5 tommer.
    Og er det kun mig som synes at Rockshox gafler virker meget blødere/mere komfortable specielt til mindre buler end Fox gafler? Måske et bedre valg for MTB-joggerne/dem, der alligevel ikke har armkræfter til at trykke en mere agressiv gaffel i bund.
    Du kunne måske også elaborere lidt over kulfiber kontra alu stel. Jeg har prøvet Tallboy nu i begge versioner og må sige, at medmindre jeg på mirakuløs vis er kommet i meget bedre form selvom jeg ikke har kørt MTB i 2 år så er der markant forskel på ydelsen af de to materialer – faktisk uden sammenligning vil jeg mene. Måske særligt for tungere piloter.

    • Søren Svendsen said, on 18. oktober 2013 at 09:57

      Hej Jacob

      Tak for input!
      Som jeg har forstået det, er det en meget minimal optimering af affjedringen der er ændringen på T-boy 2, og så vidt jeg kan læse er det ikke særlig mærkbart. Så er der lidt småting med kabelføring o.lign. men målene og selve geometrien er uændret. Jeg vil selvfølgelig gerne prøve den når den kommer, men jeg har foreløbelig lagt billet ind på at prøve en 5010 (Solo) eller en Bronson.
      Jeg er jo ikke testkører som sådan, så min skriverier er begrænset til at omhandle mit eget udstyr .. og så kan det være svært at skrive om de nyeste ting, og at lave sammenligninger. Jeg har det fx lige omvendt af din oplevelse med Rockshox/Fox, men jeg har også haft to Rockshox gafler mod 6-8 Fox gafler .. og så er det svært at generalisere. Min oplevelse af kulfiber er den samme som din, men jeg har aldrig kørt identiske cykler i de to materialer.
      Den med ryggen er god, og den vil jeg skrive om så snart jeg finder en god løsning! Jeg styrtede faktisk for snart 3 år siden, og døjer stadig af og til med skaden i den ene balle og læn. De fleste andre skader har jeg løst med almindelig genoptræning .. og spinning er altid godt 😉

      vh/Søren

      • Morten said, on 21. oktober 2013 at 10:17

        Hej Søren

        Du kan evt. prøve min Tallboy 2 / 2014 Carbon, hvis du vil sammenligne med din egen. Den er large, har SPX XC-kit og Fox Kashima CTD for- og bagdæmper.

        Vh Morten

      • Søren Svendsen said, on 21. oktober 2013 at 10:26

        Hej Morten

        Tak for tilbudet 🙂
        Jeg har en fin aftale med TeamBertelsen hvor jeg får lov at prøve hvad jeg vil .. hvis de har det. Det kan alle andre forøvrigt også!
        Har du kørt på den originale version .. og kan du mærke forskel? Jeg tror at selve ændringerne er så små at de er svære at mærke, når der også er forskel på dæmper, forgaffel og opsætning. Hvis man virkelig skal mærke det skal man nok have to ens cykler, der har kørt nogenlunde lige meget.

        vh/Søren

      • Morten said, on 21. oktober 2013 at 13:57

        Hej Søren

        Jeg prøvede nogle turer i TeamBertelsens lokalområde på en blå Tallboy Carbon (vist nok 2013), Endte dog med at bestille en Tallboy Carbon 2/2014, da det nye stel lige var kommet ind ad døren og hang på væggen og smilede til mig 🙂

        Jeg har umiddelbart svært ved at sammenligne, da jeg har kørt på dem med 4 ugers mellemrum – fra demotur til levering.

        Styret er anderledes, raiserbar på den gamle og et mere fladt på den nye. Havde lidt ryg/nakke-problemer i starten, men det er løst med en 3 cm kortere frempind (fra 90 til 60mm).

        Vh Morten

        PS: Det blev en kostbar affære at læse din blog, men fååk det er fed cykel.

  3. Søren Svendsen said, on 22. oktober 2013 at 06:39

    Hej Morten

    Det er det jeg mener, der er så mange småting som også betyder noget for køreoplevelsen, så det bliver sikker svært at mærke så lille en forskel i affjedringen. Og du har fuldstændig ret, 90mm er for lang en frempind .. med mindre du er meget høj. Du kan sikkert også lægge en ekstra 5mm spacer under frempinden, hvis ikke den er skåret alt for tæt, for at komme lidt højere op. Og ellers må du jo købe et styr med lidt mere rise 😉
    Jeg var selv lidt i tvivl om jeg skulle lidt højere op for et stykke tid siden, men endte med at købe en dropperpost! Det lyder måske paradoksalt, men det at sænke sadlen af og til, betyder også noget for komforten. Det virkede, og som du kan læse på bloggen, bruger jeg den rigtig meget, også på en almindelig søndagstur.

    vh/Søren

    • Morten said, on 23. oktober 2013 at 15:04

      Hej Søren

      Jeg har 3 x 5mm spacers under frempinden og der er ikke plads til flere.

      Mht. længde af frempind og mere raise på styret, var det faktisk efter råd fra Ben Ben. De rådede mig at starte med en kortere frempind, så jeg ikke justerede på flere parametre samtidigt – altså både frempind og styr. Jeg fik lov til at låne en kortere frempind en uges tid, så jeg både kunne prøve den i skoven og på den daglige 16km cykeltur hjem fra arbejde.

      En anden tydelig fordel ved at køre med en kortere frempind, er den hurtigere håndtering af forhjulet, hvilket jeg savner, når jeg undtagelsesvis kører på min “gamle” mtb med lang frempind 🙂

      Jeg er 180 høj og ligger derfor på grænsen mellem en medium og en large Tallboy i flg. Santa Cruzs størrelsestabel, men passer perfekt på wn large efter justering af frempinden.

      Hvor lang en pind kører du selv med?

      Håber der er plads en til en fremtidig Garmin Edge 810 på den korte frempind.

      En Dropperpost ligger også på listen over fremtidig opgraderinger 🙂
      Det er ret lækkert, at den nye Tallboy-ramme har mulighed for intern kabelføring til dropperpost i saddelrøret

      Vh Morten

      • Søren Svendsen said, on 23. oktober 2013 at 15:19

        Hej Morten

        Det er helt sikkert en kortere frempind giver en bedre styring. Min blev også leveret med 90mm, som jeg umiddelbart byttede ud til en 80mm. Men efter et års tid byttede jeg igen til en 70mm .. og det synes jeg passer mig.
        Min KS Lev dropperpost har kabeltilslutning på den stationære del af pinden, så kablet bevæger sig ikke, selvom man kører sadlen op og ned. Det er selvfølgelig fedt med indvendig kabelføring .. på nær når man skal have sadlen af 😉

        vh/Søren

  4. Henrik said, on 22. oktober 2013 at 07:36

    Hej Søren
    Lækker sag, sådan en Tallboy. Hvad synes du den største forskel på en i alu, og en i carbon er?
    Der er selvfølgelig lidt med vægten, men carbon-modellen er vel stivere (i SC’s tilfælde ihvertfald)?

    • Søren Svendsen said, on 23. oktober 2013 at 15:14

      Hej Henrik

      Jeg har faktisk ikke selv prøvet at køre alu-udgaven, men som jeg læser det i andre anmeldelser, er det en anden slags cykel som er bedst tjent med 120mm forgaffel og lidt mere trail-orienteret gear.
      Personligt er jeg vild med carbon, og kan godt lide den kørefornemmelse det giver 🙂
      Og så er det dejlig nemt at vedligeholde.

      vh/Søren

  5. Thomas brandmand said, on 29. oktober 2013 at 08:28

    Hej Søren

    Jeg har gennem en del år været på MTB-ferie, både i Alperne og Dolomitterne, men til næste år har en ven og jeg besluttet, at vi tager en tur over Alperne, vi tager med på JOKO’s Trailmaster tur, det bliver stort på alle måder 🙂
    Det jeg egentlig ville spørge dig om er, har du nogle ekstra fif/erfaringer du ikke har skrevet om før m.h.t. udstyr/ekstraudstyr, træning eller andet der har vist sig at være vigtigt når man skal være i gang i en uge.

    Cheers
    Thomas

    • Søren Svendsen said, on 29. oktober 2013 at 11:46

      Hej Thomas

      Det lyder da topfedt!
      Jeg har jo selv været afsted med Joko, og de er meget checkede. Vi kørte deres SKY-tur, og så vidt jeg kan se har den en del ligheder med jeres Trailmaster .. udover I bliver transporteret op nogle ekstra gange 🙂
      Det overraskede mig en del, at der var så meget sne! Vi gik i sne til knæene i flere timer, i flere omgange. Og jeg tog også et kraftigt styrt pga af sneen .. jeg røg, på en nedkørsel, i en eroderet vandrille, som var dækket af sne og stoppede først da jeg ramte en klippe med hovedet først.
      Der er heller ikke altid godt vejr så højt oppe, vi kørte både i tåge, regn og lave temperaturer. Så sørg for at have tøj med til alle temperaturer. Og regntøj! I Danmark er vi lidt sløsede med det, mens tyskerne altid har fuld vandtæt uniform fra top til tå, og det er faktisk nødvendigt hvis man skal være ude hele dagen .. og det skal være rart. En sjov ting er at engangsbadehætterne fra hotellerne er fede at tage over hjelmen, når man kører nedad i kold regn 🙂
      Og alt det tøj nødvendiggør en relativ stor rygsæk. Der er en grund til at Deuters store sække hedder TransAlp. En rar ting er også at have en tør jersey med til frokostpausen.
      Du har jo allerede en dropperpost, og den er uundværlig!
      Mht til træning, havde jeg stor glæde af Joe Friels store træningsbibel. Essensen er at man skal træne hver dag, for at lære kroppen at restituere hurtigt .. og det kan tage lang tid. Vi taler som regel et år. Man skal træne noget forskellig, både forskellig intensitet og forskellige muskelgrupper. Jeg skiftevis cyklede, styrketrænede, løb og kørte spinning .. ca. 10 timer/5 gange om ugen. Personligt kan jeg se at hvis jeg cykler/spinner mere end 3 gange om ugen, skal de ekstra gange være restitutionstræning (puls under 70%). Styrketræning er fed vintertræning, og det kommer virkelig godt igen senere. Man bliver jo træt i meget andet end benene når man sidder på cyklen i så mange timer.
      Jeg synes selv jeg var velforberedt og velkørende, men manglede helt klart at have trænet downhill. Ikke så meget teknikken, som de muskler man bruger. Både lår, arme og hænder bliver belastet på en anden måde, end når man kører xc eller trail. Så kan du finde nogle steder at køre, hvor du hænger bag sadlen og bremser i lang tid, er det god træning. Og på begge mine ture i Alperne, prøvede jeg at bremserne brændte varme og ikke fungerede, så optimer dem så godt du kan. Det tyske magasin Bike taler om standfestikeit (?) og det er det det handler om, hvis du vil checke hvad der virker. Generelt er Shimano ikke specielt gode på det punkt .. men resinklodser er bedre end metal.

      Go’ tur .. jeg er misundelig 🙂

      vh/Søren

  6. Mads G said, on 17. december 2013 at 18:58

    Hej Søren…
    Som tidligere skrevet under en af dine post – fed blog…
    Vil gerne prøve en kortere frempind. Kører i dag på Epic med 90mm og 680mm flatbar.
    Regner med at sætte 60-70mm frempind på og evt. udskifte styret til et bredere. Men hvor bredt? Ville egentlig gerne beholde mit nuværende carbon (et nyt er jo lidt dyrt)… Men er det for smalt?

    Nu må jeg jo også eje en Dropperpost… Tror det er guld værd når det går nedad…

    Har også en stålged – dog med fast gaffel. Ville egentlig sætte brede dæk på den. Men er lidt i tvivl efter din post ang. dette. Men er det kun i mudder de brede dæk er nogo? Tænker at de må give mig noget komfort på den ellers stive stålged…

    Sidst men ikke mindst. Forlænget weekendtur. Nogle gode forslag for en gruppe på 6. Vi “plejer” at tage en tur til Harzen, men ville gerne prøve noget federe hvis det er muligt..

    /Mads

    • Søren Svendsen said, on 17. december 2013 at 21:07

      Hej Mads
      Tak 🙂
      Min Tallboy blev også leveret med 90mm frempind og 685mm styr, men jeg fandt hurtigt ud af at pinden var for lang. Så kørte jeg et års tid med 80mm, som nu er udstiftet til 70mm .. som jeg mener er ideelt for mig. Indrømmet, jeg har lige købt et 710mm styr, for at prøve et lidt bredere styr, men jeg tror ikke jeg korter frempinden af, af den grund. 680mm er et godt kompromis til danske forhold .. hvor træerne ofte står tæt 😉
      En dropperpost synes jeg er fantastisk .. men det har du sikkert set på bloggen.
      Det er kun i mudder at brede dæk ikke er at foretrække. Personligt mener jeg at ca 2.2 er et ideelt kompromis ellers, og det er også muligt med min personlige dæk-vægtgrænse på 600g. Vægten er altafgørende for styreegenskaberne! Og selvom jeg er en stor fan af Beaver 2.0, synes jeg det er for ukomfortabelt på min hardtail, så der kører jeg Ignitor 2.1 som faktisk er et rigtig godt efterårs/vinterdæk, selvom det ikke er et rigtig mudderdæk. Og ballonen er meget større.
      Jeg kan anbefale Wales, Afan Nationalpark, som jeg både har besøgt og skrevet om, en del gange. Efter der er åbnet flyrute fra Kbh til Bristol, er det ret let. Vi plejer at bo på Afan Lodge, som er gearet til cyklister, men der findes flere andre steder.
      Bornholm er også fedt, og er man til svært terræn, så tag færgen til Oslo! (der er et indlæg om vores Oslo-tur).
      vh/Søren

  7. Christian R. said, on 2. januar 2014 at 12:40

    Hej Søren.
    Jeg har en drøm om at slæbe en cykel med hjem fra USA, men hvad skal der investeres i af cykelkuffert, for at den kommer nogenlunde helskindet hjem?

    • Søren Svendsen said, on 2. januar 2014 at 12:52

      Hej Christian
      Jeg har flere gode venner, der rejser med en billig blød kuffert, og der er aldrig sket noget. De koster typisk omkring 500 kr.
      Min egen er en Dakine, som er ret stor, med hjul og kun har en blød side. Jo mindre kufferten er, jo mere skal cyklen skilles ad. Og uden hjul, kan den hurtig blive tung at slæbe rundt på 😉
      Hvis det er til engangsbrug, kan du bare bruge den papkasse cyklen bliver leveret i!
      Du skal dog være opmærksom på at du som turist ikke må importere en cykel fra US, uden at betale told og moms. Dvs at står du i lufthavnen med en papkasse med en ny cykel, er det nok svært at være overbevisende om at det skam er din egen gamle cykel du bare har haft med 😉
      vh/Søren

  8. Christian R. said, on 2. januar 2014 at 12:58

    Jeg skal være i USA 2 mdr. med familien, primært i et motorhome, og ideen er at få hold i cyklen først på rejsen, bruge den i vildskab, smide den i en kuffert – adskilt i hovedele – og håbe det bedste. Der er jo temmelig mange penge at spare på en Niner i guds eget land 🙂

  9. Thomas brandmand said, on 11. januar 2014 at 13:37

    Hej Søren.

    Lige et par spørgsmål til brevkassen 😉

    Fik du prøvet en tur med styrenderne der vender nedad? overvejer at skifte til et Awswer 20-20, men ved ikke om det bare er en dille jeg har fået 😀

    M.h.t. Alpetur, så ruller jeg næsten hele året rundt på 26″ raket drenge med snakeskin, men har skiftet til Fat Albert for og Hans Dampf bag, når det går sydpå. Jeg overvejer nu om jeg tør at lade Raketterne blive på, der er jo noget vægt at spare 😉 men mon de kan holde til presset….

    Og så lige det med bremserne, Jeg kører med Formula the One, i den gamle version, og er ved at være træt af, at de altid slæber på og de er et helvede af få bleeded ordenligt, så nu må der nok nogle nye på.
    Du skrev at Shimano ikke havde standfestigheit nok, var det en generel oplevelse på turene?

    Cheers
    Thomas

    P.S. Har lige haft vasket min Camelbak, og fandt alt for mange gel’er fordelt rundt i lommerne og for få strips :-/

    • Søren Svendsen said, on 11. januar 2014 at 14:01

      Hej Thomas

      Ja nu kører jeg med hængeøre-styr 🙂
      Det er umiddelbart godt .. og i hvert tilfælde ikke dårlige! Man skal så lige være opmærksom på at når man drejer et Eastonstyr vandret, kommer det både længere ned, ca 5mm, og længere mod sadlen, ca 10mm. Så jeg har korrigeret frempinden tilsvarende.

      Mine raketdæk med snakeskin har kørt mange steder, bla på Lanzarote hvor den størknede lava er som små knive, og har aldrig haft problemer med det. Jeg vil roligt vælge dem, i hvert tilfælde i 29er .. som jo generelt behøver mindre knopper. I 26er er du ikke så påvirket af vægten, så der kan du jo gå efter lidt grovere dæk .. men sidevæggene er jeg ikke bange for.
      Vores meget rutinerede Alpeguide mente at Fat Albert var det eneste rigtige .. men det var for 5 år siden, og før Hans Dampf.

      Det er rigtigt at Shimano generelt ikke har holdt så godt på lange nedbremsninger, hvad de også har fået tæsk for i forskellige tests. Men det er blevet bedre med de nye modeller, og jeg har lige set en test (tysk) med de nye Saint og Zee, og de får topratings på alle punkter .. også standfestigheit. Men det er selvfølgelig også med 4 stempler 😉
      Jeg har skiftet min bremseskiver og klodser til Ashima, og jeg er sikker på, uden at have været i Alperne med det, at de så fungerer meget bedre.

      vh/Søren

      PS. Ser først nu det Answer 20-20 styr! Når man drejer et Easton vandret har det 14° backsweep .. så er der jo ikke så langt til 20 😉
      Jeg tror det skal prøves for at se om det virker. Og så påvirker det jo ikke positionen i forhold til frempinden pga dets facon!

  10. Thomas brandmand said, on 27. januar 2014 at 13:47

    Hej Søren

    Er det LEV’en der er død igen?
    Så skal den fede prøves i dens rette element, i morgen, du er velkommen til at trille med 😀
    Har bestilt et 20-20 styr, så må vi se om det er noget der virker(bedre), eller det bare er noget salgsgas.

    Cheers

    • Søren Svendsen said, on 27. januar 2014 at 14:11

      Hej Thomas

      Det er LEV’en der døde igen .. på første tur efter garantireparationen 😦
      Samme problem som sidst .. den bliver blød i toppen, og synker når jeg sætter mig på den. Det ender med jeg mister tilliden til den!
      Da jeg fik den retur, stod der den havde fået ny catridge. Den føltes ny og stram .. men gled ikke helt perfekt. Jeg tror der er røget en pakning som ikke har siddet ordentligt .. for nu kører den helt perfekt 😉
      Spændende at få den fede ud i sneen 🙂 Jeg kan desværre ikke imorgen.
      Kristian Juel Grunnet, som også er brandmand, har samme tanker om styr og har bestilt en billig udgave for at teste det. Umiddelbart er Eastons bøj fint til mig, men det bliver spændende at høre om. Selv bøvler jeg lidt med at finde den helt rigtige frempind til den nye drejning af styrene. Og det er dyrt 😉

      vh/Søren

  11. Jesper said, on 27. marts 2014 at 08:28

    Hej Søren.
    Har fået tilbudt en lettere brugt Tallboy C 2011… og ville lige høre eksperten inden evt. køb.
    Er der noget man skal være obs på ved modeller fra 2011 og tidligere (er der ændret noget væsentligt på rammen siden ?).

    /Jesper

    • Søren Svendsen said, on 27. marts 2014 at 11:35

      Hej Jesper
      2011 er den første version, som er stort set identisk med den i dag. SC lavede først en lille ændring, så der kom holdere til hele kabler.
      Sidste år kom der så er version 2 med 142mm bagaksel og en optimering af affjedringen bagpå. Geometri osv er den samme. Så alt i alt ikke de store ting, og slet ikke noget der kunne få mig til at udskifte min ramme.
      Rammegarantien gælder kun den første ejer, men det er reelt ikke noget problem .. jeg har aldrig hørt om en knækket Tallboy carbon ramme. Derimod skal du regne med at skifte lejer i affjedringssystemet en gang imellem og garantien på dem gælder også kun den første ejer. Hvis man smører dem jævnligt gennem fedtniplerne, holder de dog som regel meget godt.

      vh/Søren

  12. Casper said, on 20. maj 2014 at 19:43

    Hej Søren
    Tak for bloggen- jeg følger dig trofast. Både pga. Ord og billederne, ikke mindst.
    Også tillykke med bogen, mon ikke den med tiden får plads på min reol.
    Jeg husker, at du i en artikel i Politiken fortalte om din Italien the law ringeklokke. Jeg har ledt forgæves..
    Har en i overskud, jeg kunne købe af dig?
    Mvh
    Casper

  13. Morten said, on 10. juli 2014 at 21:05

    Hej Søren

    Læser at du rejser en del med cyklen i bagagen. Da jeg muligvis skal have min cykel (TB2 C) med i flyveren til efteråret, vil jeg høre, hvad din anbefaling er til cykelkuffert?

    EVOC bike travel back ser ret lækker ud, men tænker at det umiddelbart er bedst med en hardcase til en cykel i den prisklasse.

    Har du haft nogle dårlige erfaringer med at have cyklen med på flyturen?

    Vh Morten

  14. Søren Svendsen said, on 10. juli 2014 at 21:21

    Hej Morten

    Jeg har et par venner der har EVOC-kufferter og de er rigtig glade for dem. Min egen er en Dakine, som ligner en almindelig kuffert med 3 halvhårde sider og et blødt låg. Flere bekendte har valgt den billige løsning med helt bløde kufferter og har ikke oplevet problemer.
    De hårde kufferter kræver som regel at cyklen bliver skilt mere ad og det er ikke altid lige nemt at få en langbenet 29er med store hjul, ned i dem 😉
    Jeg har endnu aldrig hørt om nogen der har fået skadet deres cykel ved flytransport i en cykelkuffert .. men det findes nok.
    Du kan leje kufferter i lufthavnen og hos flere cykelhandlere, og det er en fin løsning hvis man ikke bruger den så tit.

    vh/Søren

  15. kristian said, on 27. juli 2014 at 17:37

    Hej Søren

    Jeg håber snart at blive ejer af en tallboy 2 carbon. Jeg har drøftet størrelsen både med Thomas/Bertelsen og mine cykel buddies. Min højde er 186-187 og iht. til “Size Guide” ligger jeg i starten af XL ramme. Den bedste måde at afklare det er selvfølgelig en tur på cyklerne, men det har ikke lige været muligt. Hvilken størrelse er din Tallboy i forhold til din højde? Jeg har indtil videre kørt på en Sobre Dad nogle år i Large og er stadig super glad for den, men tid til at prøve noget nyt.

    Vh
    Kristian

    • Søren Svendsen said, on 27. juli 2014 at 17:58

      Hej Kristian

      Jeg er sikker på du vil blive glad for en Tallboy 🙂
      Jeg er 184 cm men med et meget lange ben og skridtmål på 90 cm! Dvs vil samtidig sige kort overkrop. Min TB er L og passer perfekt .. dvs at jeg har en 400 mm sadelpind som er 1 cm fra max, og jeg kan bedst lide små cykler. Men jeg ligger lige på grænsen mellem L og XL.
      Min Dad er en M, og den kører også med 400 mm sadelpind helt oppe.
      Umiddelbart vil jeg mene du skal have en XL.
      TB’s stel er i den kortere ende, og du må have en længere overkrop end mig. Min er sat op med 70 mm frempind som jeg mener giver en perfekt styring. Så hvis du skal have plads, skal stellet være længere end mit. Desuden er mit styr på grænsen til det laveste .. jeg overvejer nogle gange at sætte et high-riser bar på. Det taler også for du skal gå efter en XL.
      Har Thomas ikke et eller andet i XL du kan prøve? Santa Cruz cykler er meget ens når det kommer til størrelse .. jeg har haft 6 forskellige, og kørt på flere, alle i L.

      vh/Søren

  16. Thomas brandmand said, on 25. november 2014 at 12:31

    Hej Søren

    Ved du tilfældigvis om der er nogen steder, her hjemme, hvor de laver service på LEV’en?
    Jeg ved godt at man kan på det lavet i UK, men hvis man nu kunne slippe for at sende den var det jo rart nok.

    Cheers
    Thomas

    • Søren Svendsen said, on 25. november 2014 at 15:14

      Hej Thomas

      Ikke så vidt jeg ved, men finder du et sted vil jeg rigtig gerne vide det 😉

      vh/Søren

  17. Robert Nordenhof said, on 11. december 2014 at 20:38

    Hej Søren
    Super Blog du har.
    Er ved at planlægge en alpetur med fruen til sommer. Har kigget på både Go Alp og JOKO ,men det ser ud til at være seriøse firmaer begge 2 ? .Det ser ud som om at JOKO s ture er lidt hårdere ? Har kig på deres Dolomit tur level 3
    Var med fruen på Trans Tramuntana på Mallorca det var også en guidet 6 etappe tur.Må sige det var helt kanon og mere afslappende og en nydelse end f.eks et løb som Transalp eller andre løb.

    • Søren Svendsen said, on 12. december 2014 at 09:26

      Hej Robert

      Tak 🙂
      Jeg har kørt med både Go Alp og JOKO, efter programmet deres hårdeste tur, og Go Alps var klart den hårdeste. Men det er jo snart en del år siden, og den guide jeg kørte med har nu lavet sit eget firma Level-V.
      Begge firmaer er meget velorganiserede, så jeg tror bare I skal gå efter den tur der passer jer bedst.
      Jeg kan ikke helt læse om I går efter en hård tur, eller omvendt? Level-V laver nok de skrapeste ture, mens Go Alp fx laver ture hvor man kan køre på to niveauer og så alligevel følges .. altså mødes om aftenen osv.

      vh/Søren

  18. Thomas L. Madsen said, on 13. januar 2015 at 13:43

    Hej Søren

    Må jeg høre hvor du har købt dit One-up” kit ?. Direkte fra USA ?

    mvh
    Thomas

    • Søren Svendsen said, on 13. januar 2015 at 15:22

      Hej Thomas

      Ja det er købt fra deres hjemmeside, de har en shipping-ordning så man som europæer ikke skal betale told. Så det er ligetil 🙂

      vh/Søren

  19. Caspar said, on 15. juni 2015 at 20:09

    Hejsa , du har jo lige været på Mallorca så har du gps ruten man ikke må gå glip af og tippet til det gode guide firma , så vil jeg blive glad for at høre om det. Cheers Caspar

  20. Søren Svendsen said, on 16. juni 2015 at 07:12

    Sorry Caspar, jeg havde glemt dig 😦
    Jeg har sendt dig en besked på Messenger.

  21. Anders Rosenlund said, on 7. august 2015 at 10:22

    Hej Søren. Vil du sende mig din mailadresse? Vi vil gerne nominere dig til en blogpris 🙂

  22. Mona said, on 26. november 2015 at 13:24

    Kender du nogle gode NORSKE MTB bloggere? Hvor følger nordmændende med for at læse om terrengsykling? 🙂

  23. Tobias Hyldeborg said, on 6. maj 2016 at 15:11

    Hej Søren,

    Lærke har skrevet en anmeldelse af din bog, på min hjemmeside med boganmeldelser, som du kan læse her: http://dinboganmelder.dk/soeren-svendsen-mtb-mountainbike-novicer-noerder/

    Jeg håber du vil dele den på sociale medier og linke til den. 🙂

    Med venlig hilsen,
    Tobias Hyldeborg

  24. Patrick C said, on 31. juli 2016 at 16:01

    Hej Søren,

    Jeg er meget nysgerrig efter hvilket frontlad du har monteret på din mtb, hvor meget det kan bære og hvor du har købt det.
    Da jeg har den fjollede ide at kunne lave en lignende anordning så min gravhund på 6,5kg kan sidde foran styret på en kort tur ind til bymidten.

    • Søren Svendsen said, on 1. august 2016 at 07:37

      Hej Patrick
      Det er en no-name udgave jeg har købt hos min lokale cykelhandler, Venus Cykler på Gl. Kongevej.
      Jeg kørte kun med det et par uger, jeg syntes det var for tungt .. det vejer næsten 3 kg. Det er meget solidt og vil jeg tro, sagtens kunne bære 10 kg.
      Jeg har købt et mindre “rack” som kun vejer godt et kilo, så du er velkommen til at købe det store for 200 kr .. det har som sagt kun kørt et par uger og er som nyt. Og kostede så vidt jeg husker 350 kr. Du kan sms’e mig på 20450045 hvis det har interesse.
      vh/Søren

  25. Leo said, on 10. juli 2018 at 12:35

    Har netop læst din bog om MTB, ganske spændende, interessant og let læst. Er kommet i tvivl om hvad det lige kaldes når man er så dytig at man kan sidde på sin cykel mens den holder helt stille, altså ved at balancere den.


Skriv en kommentar