Vokseværk
Da jeg for 16 år siden købte min første gule Marin Nail Trail, var et af butikkens salgsargumenter at det var en rigtig trailorienteret mountainbike .. fordi den havde et 58 cm styr! På det tidspunkt var 54 cm standard. Hver gang jeg byggede ny cykel, voksede styret. Ind i mellem blev det for bredt, jeg husker bla at jeg savede et 66 cm styr ned til 62 cm … arghhh!
Min først T-boy blev for 5 år siden leveret med 68 cm styr. For et par år siden udviddede jeg til 71 cm og igen for et års tid siden til 72. Og alligevel syntes jeg at mine hænder hele tiden røg ud over kanten .. så nu er det blevet 75 cm. Det var som at komme hjem! Ligesom da jeg første gang satte mig op på en 29er, fik jeg den der følelse af at passe sammen med cyklen, at være i harmoni. Om det er 74, 75 eller 76 cm er sikkert ikke afgørende, men lige der omkring passer mig.
Nu er det ikke en udvikling jeg er alene om, men en klar tendens i hele branchen. Brede styr og korte frempinde. Det passer også med at mange cykler bliver mere trailorienterede og får længere og fladere gafler. For os der ikke også skifter ramme gælder det om at få tilpasset cockpittet til et bredt styr. En generel huskeregel er at for hver 2 cm styret bliver bredere, skal frempinden kortes af med 1 cm. Jeg er selv gået fra 90mm på T-boy til 60, men har også opdaget at der er flere faktorer end bare længden der betyder noget for hvor styret egentligt havner. Den forrige frempind var fx en 70mm 17° .. reelt var dens længe kun 55mm, til gengæld hævede den samtidig styret med 20mm. Jeg skiftede til en 60mm 6° og et styr med 20mm mere rise, og sidder nøjagtig samme sted som før. Den slags er svært at klare på øjemål, derfor har jeg lavet nedenstående diagram, så man kan se hvad der sker med afstanden og højden, i forhold til sadlen, når man skifter frempind.
Vil du bruge diagrammet, er det nemmeste at printe det ud. Du tager en linial og markerer på x og y-aksen hvor din frempind rammer og du kan så se hvor lang den reelt er, og hvor meget den løfter styret. Vil så fx tættere på, men holde højden, kan du med en vandret linial se hvilke muligheder der er. Grunden til der står 20° i parentes ved 0°, er at forgaflen hælder omkring 70° og derfor automatisk giver en hældning selv med en lige frempind. Derfor er en racerfrempind også -17° så den ser vandret ud.
Tak for den fine graf. Det er smart at kunne trække lodrette og vandrette streger når man kun ønsker at ændre en parametre.
Jeg plejer at bruge denne:
http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Da man her også nemt kan regne “-” hvis man vender frempinden og også flytte spacere.
Men det bliver lidt mere “forsøg sig frem” end din graf.
Tak, den kendte jeg ikke 🙂
Lige for at tilføje til denne.

Mit styr er med 6 gr. backsweep. De fleste styr er med 9/12 gr.. Forskellen på 6 og 9 gr. har jeg tegnet mig frem til var ca. 1,7cm. (Mit styr er 730. Tegningen var med 720)
Min tegning her.
Der er altså rigtig mange parametre der spiller ind.
Her ændrer det også håndens vinkel på styret, som let kan give sovende fingre.
Nemlig! Det har jeg også skrevet om tidligere
https://mtblog.dk/2014/01/27/styr-pa-lortet/
Jeg er dog gået væk fra det med det vandrette styr .. det holder ikke for mig. Eastons “standard” 9° backsweep og 5° upsweep passer mig perfekt.