Generationskløften
Havde jeg bare været 20 år yngre og haft gode ben .. for fååååck, hvor kører den godt den nye T-boy3! Efter et par timer i skovene ved Silkeborg på det gule lyn, står det helt klart at det er rigtigt hvad jeg skrev i det forrige indlæg .. jeg er ikke nogen aggressiv kører, desværre. Det er sjovest at køre en cykel ud til kanten, men jeg har hverken kræfterne eller modet til at presse den nye Tallboy.
T-boy3 er længere og mere buff end de tidligere versioner med 10mm ekstra vandring, en 34mm relativ flad gaffel og en kortere bagstag. Umiddelbart virker den helt bekendt, men det er som om den har styrketrænet .. en del. Og er blevet voksen og følsom. Uanset hvad den skal ned af, er den helt rolig, ikke noget XC-nervøsitet, og på et snoet singletrack kører den som på skinner. Kun på de stejle og svære opkørsler, hvor jeg kun lige har kræfter til at holde den igang, kan jeg mærke at styringen er tungere end på min egen. En del af forklaringen kan også være dækvalget. Det gule lyn var monteret med Maxxis Minion foran, et dæk der vidner om ambitionsniveauet, men også vejer halvanden gang så meget som raketdækkene jeg kører med.
En flad gaffel giver stabilitet og det er da også den gennemgående følelse i forhold til tidligere versioner .. den ligger virkelig godt på sporet og indgyder tryghed. Samtidig er affjedringen blevet mere umiddelbar sensitiv, så den er silkeblød og vildt komfortabel .. uden at det er gået ud over hverken evnen til at opsuge de store drops eller være fri for pedal-bob. Det er stadig en langbenet kilometeræder .. som nu også gerne napper et enduro-track! En moderne cykel der skal køres med hele kroppen og som indbyder til at blive presset .. jo hurtigere, jo sjovere!
Så havde jeg bare været 20 år yngre! Men det er jeg ikke, og er nærmest vokset sammen med min T2 .. lidt out-dated og smånervøs på stejle nedkørsler.
PS. Jeg fik desværre ikke prøvet cyklen med 27.5+ hjul, men med de sutter den havde på var det hverken greb eller komfort den manglede!
Tak for anmeldelsen, Søren. Jeg glæder mig til at prøve den … eller … måske skulle jeg lade være 🙂
Prøv den .. hvis du tør 😉
Ihh, det var ikke det jeg havde lyst til at læse! Kunne blive dyrt 🙂
Hvordan vil du vurdere den som ren “xc maskine”: styrevillighed i hurtige slalomsving og fartleg?
Hvor meget mister man i forhold til TB2?
Mvh Kim
Hej Kim
Som den leveres med 34mm gaflen og de grove dæk at det jo ikke er nogen anorektisk xc-raket 😉
Men rent køremæssigt er der ikke noget der gør at den ikke kan være med. Det skal virkeligt være snævert for at den gamle model gør det bedre .. det er nok nærmere hvis der er for lidt fart på at man kan mærke den flade gaffelvinkel. Som skrevet er den gamle mere styrevillig når man kravler op af et knudret track .. men det gør man jo ikke som racer 😉
Det kunne være sjovt at prøve den med 32mm gaffel og xc-dæk .. men samtidigt også lidt svært at reducere dens kapacitet! Fordækket er dog klart over-kill og selv et Nobby Nic snakeskin vil reducere vægten med over 200g.
vh/Søren
Hvad med manuals, er det lettere at løfte forenden med det kortere kædestag (chainstay length) ?
Jeg ER fristet og jf. de lærte har man jo altid brug for én til cykel! 🙂
Principielt ja .. men dels kan jeg stadig ikke lave en rigtig manual, dels synes jeg ikke umiddelbart den var nemmere at få på baghjulet.
[…] virkeligt skal ske noget. Ikke så udtalt som på de nyere 29ere med fladere gaffelvinkel, som fx Tallboy 3, men derhen ad. Den længere gaffel giver bedre kontrol nedad, men er ikke helt så nimple i lav […]
[…] Det er lidt som at skulle starte forfra at komme igen efter et grimt styrt, og da jeg længe har haft et godt øje til den opdaterede Tallboy besluttede jeg at det ville være en fin ny start at skifte min version 2 ud med den nye 3’er. […]