MTBlog.dk

Hipster heavy

Posted in 29", Dæk, MTB, Udstyr, Urban by Søren Svendsen on 7. september 2015

Hipster Dad

Nu Dad’en efterhånden udelukkende drøner rundt i byen, er den også tæt på at være blevet helt civiliseret med små detaljer som gør turen praktisk uden at ødelægge det sjove .. og ikke mindst det fede look.

En AssSaver og en mudguard tager det værste vand i regnvejr, Super Moto-dækkene giver Formel 1 fornemmelse, de 1×10 gear på en narrow-wide klinge kører perfekt og giver rigeligt spændvide, Mary giver en afslappet kørestilling og “tommestok”-låsen sidder solidt monteret i flaskeholderskruerne når jeg kører, og giver en vis tryghed når Dad bliver efterladt ubevogtet. Men så manglede jeg lidt plads til bagagetransport!

Jeg havde set en total checket engelsk urban-cykel på Instagram med en kurv/lad, så jeg gik på jagt. Den helt rigtige kurv med brædder i bunden koster selvfølgelig en tusse og skal specialimporteres fra NY, men heldigvis opdagede jeg at min nye lokale Venus cykelpusher havde en næsten tilsvarende hængende til en tredjedel. Og med en montering som med lidt modification, et stort 2,5″ rør-spændebånd, kan bruges på en MTB.

Dad gik fra at være en fejlplaceret mountainbike uden knopdæk til at være total hipster! Desværre kan det være lidt tungt at være hipster, de næsten 3 kg ekstra på forhjulet gjorde bestemt ikke noget godt køreegenskaberne. Det var også lidt mærkeligt for mig ikke at kunne se forhjulet .. selvom det er stort!

Det koster altid at blive civiliseret men jeg har alligevel forsøgt at holde vægten nede .. fx vejer Super Moto ikke mere raketdækkene. Men med 3 kg ekstra på forhjulet og 2 kg i flaskeskruerne var grænsen nået .. Dad kørte nærmest som en tank. Egentligt har jeg også mere brug for et lad end en kurv, og med Googles hjælp fandt jeg et lille frontlad som vejer under det halve. Så nu er Dad igen knap så hip, til gengæld kører den næsten som i gamle dage, og jeg kan igen se forhjulet. Men fåckk .. hvor så den godt ud!

 

7 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tine Kjølsen said, on 7. september 2015 at 18:57

    altså Svenne !!!!! jeg er rystet, det er da ikke et hak bedre end at jeg kører med baggagebærer på min Specialized Carbon – altså det der hipster køber jeg ikke……sorry

  2. Søren Svendsen said, on 7. september 2015 at 19:00

    Arghh Tine, der er sgu forskel på et hipt frontlad og en træt bagagebærer 😉
    Og på en carbon-raket og en stålhest 🙂

  3. Thomas brandmand said, on 8. september 2015 at 06:35

    Øhhh… mangler der så ikke opdateret billed, så vi kan så hvor hip den er blevet, tror ikke helt min fantasi rækker ? 😉

    Thomas

  4. Mads Gertsen said, on 1. oktober 2015 at 06:26

    Den er pisse fed!!
    Sådan et hipt frontlad må jeg også have til min Singular Swift. Er det forholdsvis nemt demonterbart? For bruger den også som reservecykel i skoven og der tror jeg ikke frontladet gør noget godt.

    • Søren Svendsen said, on 1. oktober 2015 at 06:34

      Man kan ellers have flere kasser energibarer med i skoven på ladet, så det burde øge hastigheden 🙂
      Ladet sidder med 2 spændebånd med møtrikker i begge sider, altså 4 møtrikker. Det kan vel monteres eller demonteres på 5 min. Mennnn .. det er nok ikke noget man gider hver dag 😉 Der er også noget med kabellængder, jeg var nødt til at forlænge min ene bremseslange, og det er lidt tricky at få ladet til at sidde helt lige.
      Men det ser godt ud!

  5. Mekanisk doping | MTBlog.dk said, on 29. maj 2018 at 12:54

    […] gang jeg kørt på min bycykel over vinteren, har jeg tænkt på hvor godt den ruller! Hvad jeg ikke lige tænkte på i første […]


Skriv et svar til Søren Svendsen Annuller svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: