Stort og småt
Kasper kunne ikke deltage på søndagsturen pga sit sociale liv og spurgte, meget overraskende, om jeg så ikke ville låne hans nye Niner ! Hvad kan jeg sige, ud over TAK ! Det gav mig mulighed for at finjustere cyklen så det var som at sidde på en af min egne, og køre en rigtig tur på den. Min første rigtig tur på en 29″ hardtail.
Det er ingen hemmelighed at jeg drømmer om en Santa Cruz Tallboy, og at pressens skamrosning af den ikke har gjort drømmene mindre våde. Men det er jo lidt svært, for det er næppe muligt med en prøvetur og hvem siger at 29″ er noget for mig ? Jeg har læst mange anmeldelser af 29″ere og bla et par stykker hvor testere bliver så glade for en 29″ med kort vandring at de sælger deres 5.5″ fully. Så forventningerne var store !
Og nu bagefter er det lidt svært at komme med en klar mening, dels fordi det trods alt kun var 60 km, dels fordi det jo ikke er en revolution. Alle pros og cons kan man læse i bladene og jeg er sikker på de er rigtige. 29″ ruller bare bedre over ting, 29″ er lidt trægere, 29″ griber lidt bedre osv., og når alt kommer til alt handler det nok mere om man kan lide fornemmelsen af 29″. Nogle kan lide hardtail, nogle fullier og nu er repetoiret udvidet med stor og små hjul.
Nu er jeg ikke vant til at køre hardtail og det kan være vanskeligt at skelne hvad der skyldes den manglende affjedring og hvad der skyldes de store hjul, men jeg er ikke i tvivl om at 29″ er effektivt .. hvis jeg var racer ville jeg helt sikkert købe en. Så ville jeg sikker også have benene til at holde den rullende .. og når den er rullende føles den nærmest ustoppelig. Principielt er en 29″ 11% højere gearet end en 26″ med de samme komponenter, men det mærkelige er at man ofte kører i samme gear som på en 26″ ! Og jeg forstår slet ikke at den lange stejle rodfyldte stigning jeg altid kæmper mig op af i laveste gear, også lader sig besejre på samme måde på Niner’en !? Hvor fan får man 11% flere kræfter fra .. det er 2 gear.
I What Mountainbike har de udråbt Tallboy til at være den for øjeblikket bedste 29″ fully med slutsætningen: this is, without doubt, the fastest trail bike we’ve ever ridden. Selvsamme blad havde fornyelig en leder hvor redaktøren slog fast, at en ny cykel kun er bedre end den gamle, hvis den får dig til at cykle mere. Så spørgsmålet må blive for os weekendkrigere; er 29″ sjovere ?
Lidt illustration til hvad Søren var oppe imod: http://www.dansk-mtb.dk/billeder/29vs26.png
😀
Godt billede !
Jeg glemte jo faktisk også at skrive at Niner Air er en af de mest velkørende 29″ hardtails og det er pt det letteste 29″ alu-stel. Så det bliver nok ikke meget bedre 😉
Hov-hov! Det er et Scandium stel !?!!
… Jeg læste lige op på det forleden: Det der markedsføres som Scandium stel er en aluminiumlegering hvor der er tilsat (op til) 0.5% Scandium. En ikke-marketings måde at sige det samme på er at et scandiumstel er et stel der består af 99,5% eller mere aluminium 🙂
Kasper
jeg har kørt 29er i 2 år og har skildt mig af med mine 26″ af den grund at at 29er bare køre federe.
jeg kan køre singlespeed med en meget konstant fart, pga. den mere konstante kontakt til underlaget.
jeg kan hive den op over stort set alle stigninger uden at skulle bekymre mig om at baghjulet spinner.
jeg kan køre kurverne i højere fart uden at hjulende forsvinder under mig.
jeg har bedre balance i luften og i de tekniske pasager pga lavere krankboxhøjde i forhold til navhøjde.
de store hjul absorbere så meget af de små bump vi har i danmark at man sagtens kan undvære affjedring, og få en simpel og let cykel.
der siges at 29 er lidt trægere at få igang, men det oplever jeg ikke. det kan skyldes den mere efiktive kontakt mellem hjul og underlag.
jeg mener helt sikkert der er tale om en revolution på højte med affjedring. skivebremser og gear.
FANtastisk indblik i en fremmed, hemmelig verden: Hardtail, Scandium, alluminiumlegering, scandium, Santa Cruz Tallboy – altså alle disse vidunderlige ting og ord, der eksisterer i et parallel-univers, lige ved siden af mig. Tak.
[…] sig selv. Søren Svendsen fra har også haft den på prøve og har skrevet lidt om det på sin blog mtblog.dk – han formår selvfølgelig at få indlægget til at handle om Santa Cruz cykler, men det var […]