MTBlog.dk

Potteskår og gummiorme

Posted in 29", Dæk, Spor & ruter, Træning, Udstyr by Søren Svendsen on 1. maj 2014

H12 preview

Det er meget sjældent jeg punkterer, eller i hvert tilfælde at jeg opdager det. Vi kørte H12 fremvisningen i lørdags, mest for hyggens skyld, de fleste af os kender jo ruten .. og dem der ikke gør kommer meget snart til det, på den hårde måde. Men her skete det, jeg kunne både høre og mærke prikket da en spids pind gennembrød gummiet. Lyden af et utæt dæk er ikke til at tage fejl af, men højtryks-hvislen blev hurtigt til små pift med sprøjtende latex. Hullet var lige netop så stort at latexen ikke helt kunne bestemme sig for om det ville lappe det eller ej, så de næste 5 minutter var det periodisk tæt og utæt. Men så holdt det.

Vel inde på storbyens asfalts går det galt igen! Jeg kan se et stort fremmelegeme sidde i dækket, og kan mærke det hver gang hjulet kører rundt. Jeg lader det sidde og håber latexen klarer det til jeg kommer hjem .. og det gjorde det. Da jeg stopper og piller et større potteskår ud af dækket, forlader al luft og latex øjeblikligt dækket. Ingen chance for latex-lapning, men på den anden side holdt det luft til endestationen.

Større huller i tubeless-ready dæk skal lappes på indersiden med en traditionel lap, og det er lidt besværligt. Dækket skal af og renses for latex, på igen og ny latex. Men faktisk kan man også lappe det som man lapper bil og motorcykeldæk, med en gummitråd. Til cykler laver Weldtite nogle fedtede brune gummiorme, som på trods af hvor besyndelige og ulækre de ser ud, virker. Man rasper hullet med en medfølgende fil, hælder lim i hullet og stopper gummiormen i med den medfølgende stoppenål .. og vupti, dækket er klar til at blive pumpet igen. Når man har skåret det overflødige gummiorm af, ligner det en mørkebrun vorte på dækket. Man skal så selvfølgelig også hælde ny latex i, men man behøver ikke afmontere eller rense dækket.

Når jeg får kikket grundigt på dækkene undrer det mig altids hvor mange punkteringer jeg er gået glip af. Mit gæt er at der er mindst 5 selvreparerede småhuller i fordækket og 3 i bagdækket .. men så gik det også galt. Så selvom det er dejlig nemt at fixe en punktering ved at skifte slange, i modsætning til al hurlumhejet med latex, indvendige lapper og gummiregnorme, er det altså ikke 8 gange så nemt.

 

Reklamer

5 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jan said, on 6. maj 2014 at 12:09

    Hej Søren
    Som altid velskrevet og spændende læsning. Dog tænker jeg du glemmer en mulighed som bl.a jeg selv kører med når du skriver:
    “Så selvom det er dejlig nemt at fixe en punktering ved at skifte slange, i modsætning til al hurlumhejet med latex, indvendige lapper og gummiregnorme, er det altså ikke 8 gange så nemt.”
    Jeg kører nemlig med latex indeni (letvægts-)slangen og det giver næsten samme punkteringsbeskyttelse og vægt, men selvfølgelig ikke med helt samme mulighed for lavt dæktryk og lav kontaktmodstand mellem dæk og slange. Men alt i alt et kompromis jeg sagtens kan leve med, bl.a for at undgå cirkus’et med at få presset et tubeless dæk på fælgen.
    /Jan

    Ps. fedt at du igen kørte H12 og gider at skrive om det 🙂

    • Søren Svendsen said, on 8. maj 2014 at 06:51

      Hej Jan
      Tak for roserne 🙂
      Det er da helt rigtigt det er en fed løsning at køre 26″ latex-slange, jeg har selv gjort det indtil jeg fik nogle rigtige UST-hjul på 29eren.
      Jeg synes så ikke jeg har kunnet mærke at de punkterer mindre end almindelige slanger .. men det kan jo også være et tilfælde. Men det ruller godt og er dejlig nemt. Faktisk har jeg også skrevet om de grønne mamba-slanger flere gange 😉
      vh/Søren
      https://mtblog.dk/2012/03/01/snask/

      • Jan said, on 8. maj 2014 at 09:24

        Hej Søren
        Tror du misforstår, eller nærmere jeg udtrykker mig ikke klart nok: det er Schwalbes letvægts butyl slanger (XXLight på 90 gram) som jeg putter latexmælk/snask indeni 🙂
        /Jan

  2. Søren Svendsen said, on 8. maj 2014 at 10:04

    Hej Jan
    Den havde jeg ikke lige luret! Det lyder specielt .. og det virker?
    Man kan sige at du får dobbelt vægtstraf, både slange og latex. Men jeg jeg kan godt se det hygiejniske i det 😉
    Lapper det OK?
    vh/Søren

    • Jan said, on 8. maj 2014 at 20:21

      Hej Søren
      Ja, det virker perfekt og er egentlig ganske nemt. Har lappet 2-4 huller pr hjul de sidste 1000km hvoraf en var en stor fed tjørnepig. Jeg bruger Schwalbe XXLight modellen med autoventil hvor man bare skruer ventilen ud og hælder 60ml Stans i og samler igen – tager 5 min pr. slange. Kender flere som også bruger det og dem som bruger racerventil skal så lige have en beholder på trykluftslangen for at presse det igennem ventilen. Jeg vil mene, at for ikke absolut racende vikinger eller vægtfanatikere, er det en nemmere løsning.
      /Jan
      Ps. Hvor er det et fedt billede med ham som sidder og varmer op på ruller i skoven til H12


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: