Kædereaktion
Der er mange forslag til hvordan man får sin kæde, krans og klinger, til at holde længere. Hvor man på landevejen typisk kan skifte kæde en gang uden at skifte krans, og endnu en gang før klingerne også skal fornys, er der langt mere kontant afregning på sporet. Personligt synes jeg den bedste løsning er at køre det helt ned og så skifte det hele, hver gang. Så slipper man også for en masse bøvl med at få nye og gamle dele til at køre sammen.
Kæden er klart det svage led, og jo længere den kan køre, eller rettere jo mindre den strækker sig, jo længere holder hele skidtet. For mange år siden så jeg en test hvor to ens cykler med henholdsvis Shimano og SRAM kørte de samme ture og løb. Generelt var der ikke den store forskel på slidtagen på de enkelte dele, undtagen på kæden. Shimanos holdt ca. 3 gange så lang tid. På det tidspunkt kørte jeg med SRAM kæde, så jeg skiftede selvfølgelig til Shimano og gik fra at udskifte kæde, krans og klinger flere gange om året, til ret fast at skifte en gang om året. Det er som sagt en gammel test, så der gælder nok ikke det samme i dag.
En ren kæde holder, og skifter, meget bedre end en beskidt, så jeg kører faktisk sjældent mere end en eller to ture uden at gøre den ren. Kæderenser med affedter, så ser den ud som ny .. men det er slut! De grundige tyskere har fundet ud af at man affedter kæden totalt med en traditionel kæderenser hvor kæden kører gennem en plastbeholder med børster og affedter, og så får man ikke olie ordentligt ind i rullerne igen. Så det sidste års tid har den stået på mere moderat brug af affedter påført med en forstøver og en Grunge-brush. Kæden bliver ikke lige så ren, og kræver ofte også en klud og lidt knofedt, til gengæld holder den længere.
Mens jeg kørte 3×9 var chainsuck den sikre indikator på at det var skiftetid. Efter jeg er gået over til 2×10 er der ingen chainsuck, og kun de små og meget spidse tænder på den store klinge indikerer at hele systemet er ved at være godt slidt. Og begge mine cykler kører langt mere end et år mellem skiftene. Det burde ikke være skifte til 2×10 der gør det, for det betyder i realiteten et forøget slid af klingerne da der kun er to i stedet for tre, så jeg tror tyskerne igen har fat i den lange ende .. af kæden.
Tyskerene er nu meget grundige i deres tests, og jeg har prøvet næsten alle de olier og rensemetoder de har anbefalet, men jeg syntes nu generelt, det er noget være svineri med olie og rensning af kæde. Så hvis du er interesseret i min opskrift, så kommer den her (du får den også selvom det ikke har interesse 😉 )
1: rens ny kæde på overfladen i en klud med noget rensevæske
2: tør den i en ren klud
3: påfør Rock n’ Roll gold (meget tyndflydende voks) i rigelige mængder
4: lad det tørre
5: Kør
6: påfør efter behov
Du har nu en kæde og krans der aldrig suger snavs til sig og ser ud som ny, jeg kører ca. 2000 – 3000 km pr. kæde eller indtil den er slidt 0,25%.. Det hele skal bare skylles over med vand, hvis det er meget mudret på sporene.
Go’ påske
Thomas
Tak Thomas, den kender jeg godt .. jeg bruger den på racercyklen 🙂
Jeg synes svagheden er at olien alt for hurtigt vaskes ud i vådt og dårligt vejr .. og det er det jo ret ofte i skoven. Men indrømmet, jeg har overvejet at bruge det på T-boy i sommerhalvåret 😉
U2 🙂
Søren
Hvilken affedter bruger du
FinishLine EcoTech .. det skal bare være biologisk nedbrydeligt.
vh/Søren