MTBlog.dk

Besværlig kærlighed

Posted in 29", Brok, Dæk, MTB, Udstyr by Søren Svendsen on 16. november 2013

Kristian og Jesper i Dyrehaven

Så er det igen ved den tid på året, hvor raketdækkene ikke længere er ideelle. De røg af forleden og efter en brav kamp med mine Beaver, opgav jeg at montere dem tubeless! Nedtur at skulle putte slanger i, og tanken om helt at droppe de svedige gummikampe og flydende latex, meldte sig .. igen.

I dag fik jeg så besøg af en mtb-smittet rookie, som fik den lange historie om alt det fede grej, og under forklaring af tubeless og dets herlig og besværligheder stod jeg med det afmonterede raket-fordæk. Mens jeg lod fingrene løbe rundt i dækket, stak jeg mig pludselig .. en stor torn stak ind i dækket. Glimrende illustration af at man med latex bare kører videre, selvom man har en torn i dækket, og burde være punkteret. En tur hele vejen rundt i dækket, afslørede yderligere 3 torne! Det fordæk har kørt siden slutningen af april, bagdækket er slidt op og lige erstattet, og i den tid har jeg været punkteret 2 gange, hvor jeg har måttet stoppe en slange i. Jeg har yderligere haft to punkteringer, hvor latexen stoppede hullet, så reelt har jeg altså været punkteret mindst 8 gange .. muligvis flere, jeg checkede ikke det gamle bagdæk for torne inden jeg smed det ud.

De to gange jeg har måttet stoppe en slange i, har jeg godt nok været irriteret! Det er noget værre svineri at stoppe en slange i et latexfyldt dæk, der er smurt ind i mudder. Men set i bagspejlet, er de to gange meget bedre end hvis jeg havde skullet skifte slange 8 gange .. mindst!

Jeg erkender det, jeg er vild med latex og slangeløse dæk .. på trods af alle besværlighederne. Og hvis nogen undrer sig over hvad der bliver af latexen i dækket, når den forsvinder, eller rettere fordamper, så bliver resterne til en gummi-koral!

Latex-koral

Reklamer
Tagged with: , ,

13 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lars T. T som tubeless said, on 16. november 2013 at 16:31

    Du har sikkert hørt/set det allerede, men siger det alligevel, Bæveren har taget lidt på omkring livet og fåes nu også i en 2.25 udgave. (Ikke at det nødvendigvis gør det nemmere at montere det op tubeless)

    • Søren Svendsen said, on 16. november 2013 at 16:37

      Tak Lars, jeg ved det 😉
      Jeg vil meget gerne prøve det, men dels er det lidt svært at få fat i, dels findes det kun i den forstærkede EXO-udgave, som vejer 765g .. og det er mere end Moby Dick 2.35!

      • Lars T. T som tubeless said, on 17. november 2013 at 16:58

        Ok havde faktisk håbet på at det kunne være et letvægts alternativ NN – mine tynde ben og nørdede hjerne for tic’s over dæk på meget over 650gr

      • Søren Svendsen said, on 17. november 2013 at 17:11

        Min grænse går ved 600g 😉

  2. Tine said, on 17. november 2013 at 15:59

    smuk koral – du skulle overveje en karriere i smykkebranchen :-))

  3. Rasmus Riemann said, on 18. november 2013 at 22:51

    Hej hvilke fælge er det du ikke kan få Beaver på tubeless? Har selv NoTubes og vil gerne prøve Beaver…Hmm.

    • Søren Svendsen said, on 20. november 2013 at 19:54

      Hej Rasmus
      Det er Mavic C29ssMax. Den generelle opfattelse er vist at de er ret nemme at montere på, meeennnnn ….. 😉
      Mine Beaver er 120TPI, men de fås også som 60TPI hvor de er lidt stivere, og måske nemmere at montere tubeless?
      vh/Søren

  4. Carsten said, on 22. december 2013 at 08:34

    Hej Søren
    Jeg satte min Tallboy op med Beaver/tubeless i starten af November. Jeg kæmpede lidt med at få dem tætte, indtil jeg fandt ud af, at de lækkede fra dækkanterne. Jeg lagde mine hjul på siden og drejede dem rundt indtil det flydende latex fordelte sig rundt. – De kan nu holde tryk i ca. 2 uger og kører formidabelt rundt i knæhøj mudder 🙂
    Mvh. Carsten
    P.s Fantastisk Blok du har her 🙂

    • Søren Svendsen said, on 26. december 2013 at 13:20

      Hej Carsten
      Tak 🙂
      Mit problem med det tubeless set-up, er som regel at få dækkende til at hoppe ud på plads, så de kan holde luft. Og det på trods af jeg nu har en kompressor! Når først de er på plads, er der ingen problemer.
      Og Beaver er fantastisk 🙂
      vh/Søren

      • Carsten said, on 26. december 2013 at 20:44

        Det problem kender jeg alt for godt! – Jeg havde dog held med, at montere dækkene med slange og lade dem sidde på fælgen i en times tid, så har de ligesom fået faconen. Ellers kan 6 bar på kompressoren som regel sende et lufttryk igennem ventilen, der er kraftigt nok til at få dem til at springe på plads. – Plejer at vente med at påfylde “snasken” til dækket er på plads. – men du kender jo nok alle tricksene, jeg kan jo se, at du er en gammel erfaren rotte 🙂

      • Søren Svendsen said, on 26. december 2013 at 20:50

        Jeg har snart prøvet alle tricks 😉
        Men nu monterer jeg nye dæk med slanger i 24-timer, inden jeg forsøger uden slanger. Ofte udvider dækket sig flere millimeter på den tid!

  5. Niels P said, on 5. juli 2014 at 17:15

    Har du prøvet denne metode til montering. Tror det er lightergas. https://www.facebook.com/photo.php?v=624314360996694&set=vb.333083906786409&type=2&theater


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: