Styr evolutionen
Min første mountainbike, en Marin Nail Trail 1998, have et 58 cm bredt riserbar. Det var lidt anderledes end de flade 54 eller 56 cm styr de fleste cykler blev leveret med, og indikerede at her der var tale om en rigtig trailbike. Den nye hype. Hver gang jeg har købt et nyt styr, eller en ny cykel, er styret blevet bredere. Først 61 cm, så 64, 66 og nu er det endt på 69 cm. Og de vokser stadig. Forleden så jeg en cykelanmeldelse hvor det største kritikpunkt på cyklen var at styret kun var 72 cm!
Den slags evolution eller udvikling sætter jeg altid i perspektiv med mine oplevelser med bleer. Min ældste datter blev født da engangsbleer var det nye sort for forældre. Min søn som kom 4 år senere og blev ramt af evolutionen, han fik lov at holde rumpen tør med boy-specifikke bleer. Efternøgleren 10 år senere, oplevede så den ultimative revolution, unisex bleen!
Så lur mig om ikke styrbreden begynder at krympe inden så længe. Den slags handler i høj grad om mode og meromsætning .. mere end evolution.
Det store slagsmål de senere år har jo være hjulstørrelsen, og her er det nye 650b eller 27,5 som ligger mellem 26 og 29er. Cykelbranchen oplevede en sand eksplotion i slaget af mountainbikes i forbindelse med 29erne, alle skulle have ny cykel, og branchen har vejret morgenluft og håber på de kan gentage succeen med 650b. Men som en af de kompetente journalister skrev fornyelig, så har 650b eksisteret i umindelige tider uden at blive den store succes, så hvorfor skulle det pludselig være den hellige gral?
Der er få rigtig markante revolutioner i mountainbikeverdenen i de 15 år jeg har kørt, og dem jeg synes har betydet så meget at det har givet anledning til at skrotte velfungerende udstyr er; fuldaffjedring, skivebremser, slangeløse dæk og 29″ hjul .. resten er hype og marketing, som fint venter til den næste naturlige udskiftning.
Du skulle nu prøve at køre med et ordentligt styr inden du affejer det som en unisex ble hype 🙂
Kasper, jeg er helt med på hvor meget bedre det føles med et bredt styr. Spørgsmålet er bare hvor grænsen går .. og om det er de 1.000 kr for styret og de 700 kr for frempinden, værd at få 2 eller 5 cm mere 😉
Eller en lettere omskrivning af VW’s reklame “Do you have the right kind of wife, for this kind of car?” for deres camper-rugbrød i 60’er .. do you have the right kind of bike, for this kind of bar?
Hvis ikke jeg vidste bedre kunne jeg finde på at tolke det som at du skriver et bredt styr koster 1000 kr mere og at man skal have en særlig frempind til 700 for at køre med brede styr 😀
Ja, ja, ja .. 🙂
Og skåret ud i pap: et nyt styr i samme kvalitet som det jeg har, koster 1.000 kr. Et bredere styr kræver en kortere frempind, og den koster i tilsvarende kvalitet 700 kr.
Det rigtig interessante er hvor ens sweet spot er mht styrbredde, og jeg vil mene jeg er ret tæt på nu. Det er jo i høj grad også en vanesag.
Skulle jeg ud og købe nyt, ville jeg nok prøve 71 cm, og så save det ned hvis det blev for bredt.
Ja det hljper jo unægteligt på ens kommentar at man er logget ordentligt ind – sorry – lost in translation – now im back Svenne – venter på sangeløse og det nye sort :-))))
og så at slå stavekontrollen til, der skal stå hjælper…………
Jeg venter stadigvæk på at sidste års hype i England, at have giga vandring på fremgaffelen kommer hertil… Det sammen med bredten på ens styr er jo i den grad kun et mode-fænomen, eller industriens forsøg på at sælge mere. Jeg håber at folk vælger opsætning efter behov – personligen synes jeg ikke der er særligt meget race over et styr som er 70 cm – men jeg er nu også mest til XC.