Store hjul og små ting
Er en 29er ikke bare en mountainbike med store hjul ? Jo, og siden den første 29er så dagens lys i 1999, har fabrikanterne kæmpet for at minimere de medfølgende ulemperne, så de er et reelt alternativ til 26″. Al udvikling tager tid, se bare på affjedring af baghjulet som også har været ca. 10 år om at blive velfungerende, så i dag er det bare at sætte sig og køre .. eller er det ?
Selvom en 29er bare er en mountainbike med lidt større hjul, kan man desværre ikke bare overføre sin viden fra 26″ ! Der er nogle andre parametre eller spilleregler, småting som virker anderledes pga de store hjul og den lidt anderledes geometri på stellet.
Det helt vitale er at de større hjul giver en markant forøget gyro-effekt, som man klart mærker og er nødt til at forholde sig til. En 12% større diameter og dæk der typisk vejer 20% mere, er ikke småting i fysikkens verden. Så der skal kunne tages fat og det betyder et bredere styr !
Det bredere styr betyder at der skal være kortere mellem sadel og styr, for at du sidder som du plejer og det er oplagt at løse med en kortere frempind – også fordi en kortere frempind giver en kvikkere styring hvilket modvirker det lidt træge i de store hjul. Vægt og størrelse gør det også sværere at løfte forhjulet, men den kortere frempind hjælper også på det. Tilgengæld betyder det også at du pludselig har vægten længere tilbage på cyklen end du normalt har. Det forøger også den naturlige tryghed de store hjul automatisk giver pga det relativt lavere tyngdepunkt (krankboxen ligger under hjulakslerne).
De store hjul giver også en længere trædeflade, så man kan køre med mindre knoppede dæk, som typisk er lettere, og have samme greb som en 26er med grovere dæk. Faktisk virker samme dækmønster ofte helt forskelligt på 26 og 29″ ! Min egen TallBoy har fået hele turen og nu løfter den faktisk forhjulet på opkørsler, hvis jeg ikke passer på – fuldstændig som min gamle 26er Superlight. Ren win-win situation, eller hva’ ?
Da jeg var over Alperne første gang, insisterede vores guide Frank “Jeg ved alting bedst”, på at vi skulle øve os i at lægge vægt på forhjulet i sving, så vi fik bedre greb. På Blur’en med Fat Albert dæk, kunne jeg ikke forstå hvad han talte om – Fede Albert bider uanset hvad. Men de sidste par ture på TallBoy’en, som jo har fået smag for at køre stærkt, oplever jeg nu at forhjulet slipper i sving ! De småknoppede dæk, den mindre vægt på forhjulet pga den korte frempind og min utilpassede køreteknik, er en farlig cocktail. Ligesom uopmærksomhed straffes hårdt, da man ikke bare lige drejer et stort hjul i fuld fart.
At køre 29er er lidt som at starte forfra og genopdage alting på ny. Spillereglerne har fået et lille twist !
Hej Søren
“Løfter forhjulet ..” , “win-win” – Hmmmm 🙂
Nå, men det jeg ville sparke ind med er – Husk at det ikke kun er forhjulets diameter der gør at du elsker din 29-er. Meget af den oplevede forbedring stammer fra det lavere tyngdepunkt. Mange taler om følelsen af at sidde “inde i cyklen”. Det lavere tyngdepunkt skyldes at BB højden kan sænkes relativt til centeret på dine hjul (fordi 29er hjulet er højere). Det giver et lavere tyngdepunkt og det er i virkeligheden det der nedsætter påvirkningen af terrænets feedback på din krop.
Jeg havde fornøjelse af at brevveksle lidt med mr. “RC” Cunningham da han gik arbejdsløs. Han beskrev det så fint (se nedenfor)
MVH Kasper
“The real reason that a 29er goes over bumps better, feels more stable
in turns,and climbs technical grades without unnecessary weight
shifting has to do with bottom bracket height–or more correctly, with
the relationship between the rear axle and the center of the bottom
bracket axle. It is well known that lowering the bottom bracket, even
by a few millimeters, dramaticaly improves a mountain bike’s ability
to corner and roll smoothly over bumps.Specialized has led the charge
with XC 26ers and Downhiller Sam Hill has been using short cranks and
impossibly low BB heights on his DH machines for half a decade for
these reasons. Present designers have followed in their footsteps.
Unfortunately, the perfect BB height is below the center of the
wheel’s axles and this is virtually impossible for a 26er designer
because the advent of suspension requires a 13-inch BB height to keep
the pedals from banging rocks and such, The best a designer can hope
for in the real works is 12.5 inches–a paltry half inch below the
rear axles.
Enter the 29er–with almost a three-inch BB drop below its axle line
and you may begin to realize that the magic of the 29er is in its BB
drop–not the big wheels. Drop the BB height of 26er two inches and I
assure you that the 29er’s magical feel will be duplicated–but you
wouldn’t be able to pedal that beast except in a straight line. The
proof of this is Sam Hill’s DH bikes. He simply can’t pedal in certain
situations but the tradeoff in speed seems to have earned him a few
rainbow jerseys.”
Kasper, du har fuldstændig ret !
Men du kender mig jo godt nok til at vide at jeg går mest op i problemerne 😉
Efter min vurdering er 29ernes problem det store hjuls gyro-effekt eller kinetiske energi, ikke størrelsen eller vægten i sig selv, men den retningsstabiliserende kraft et så stort og tungt hjul opnår når det roterer. De fleste kritikere taler om at 29er hjul accelerer langsommere, det synes jeg ikke er udpræget og slet ikke noget problem, det er når det kommer i fart man kan mærke forskel.
Et 29er hjul med et givent dæk vil have 25% højere kinetisk energi (det er proportionalt med radius i anden) end et 26er med et dæk med tilsvarende vægt. Typisk vejer 29er dæk så også lidt mere, så måske er det 30-40% .. og det kan mærkes !
Når jeg nævner at mit forhjul letter nu, er det fordi en del kritikere også har påpeget at det kan være svært at løfte forhjulet på 29ere – det behøver det ikke at være.
Anyway, altid rart med lidt RC-wisdom 🙂
Og hvis man kunne tænke sig at prøve kræfter med disse 29’er, så kan de lånes (gratis) ved mountainbike testcenter midtjylland http://29er-mtb.dk/index.html . 😉