MTBlog.dk

Niogtyve tanker

Posted in 29", Cykler, MTB by Søren Svendsen on 18. april 2011

Vi weekendkrigere arver jo på godt og ondt meget af den udvikling og det tankesæt, der er tiltænkt worldcup-racerne. For det meste er det til stor glæde, men af og til giver det også mudder i systemet. For hvor mange af os glade entusiaster, er det egentligt vigtigt at komme først, eller køre hurtigst ? Selvom vi træner efter eliteprogrammer, på trods af deller både her og der, og vægtoptimerer vores cykler til det anorektiske, på trods af dellerne, handler det jo i sidste ende ikke om at komme først, men om at have det sjovest !?

Jeg er overbevidst om at alt hvad der generelt bliver skrevet om 29″ vs 26″, er rigtigt, fordele og ulemper. Og de direkte sammenligninger jeg har set giver heller ikke et entydigt billede af en vinder. Det hele kommer an på terræn, rytter og kørestil. Nogle kører hardtail, nogle fully, nogle UST andre med latexslanger, nogle er til knopper andre til slicks og nogle kan bedre lide brunetter end blondiner. Der er heldigvis ikke noget der er rigtigt og forkert, kun valg og konsekvenser.

Som barn kæmper de fleste sig gennem en række cykler som skiftevis er for store og for små, og en sjælden gang passer, og hjulstørrelsen vokser med cyklens og barnets størrelse. Men på et tidspunkt stopper det, så vokser kun kroppen .. og stellet ! Alt efter sluthøjde og bygning, passer man så mere eller mindre ideelt på en mountainbike. Med en meter og fireogfirs og lange ben, giver det klart en mere naturlig fornemmelse at sidde på min nye Tallboy, end på mine tidligere Santa Cruz’er. Jeg sidder mere i cyklen, end på cyklen. De uundgåelige uheld på sporet de seneste år, kan næsten alle beskrives ved en flyvetur ud over styret, hvilket er en klar konsekvens af en forkert vægtfordeling på et kritisk tidspunkt. En teleskop-sadelpind hjælper meget og flytter tyngdepunktet ned hvor alt ting bliver nemmere .. hvis man har aktiveret den ! Et 29″ stel flytter også tyngdepunktet, ikke så voldsomt, men permanent. Det giver en anden tryghed .. og træghed. Valg og konsekvenser.

Efter bare et par hundrede kilometer på Tallboy’en, er jeg ikke i tvivl om at min krop er til 29″ .. ligesom min røv er til WTB sadler. Mine bange anelser om at min diesel-kørestil ville blive yderligere forstærket med en wagonwhell’er, havde heldigvis ikke noget på sig, snarere tværtimod. Træerne vokser dog stadig ikke ind i himlen selvom man sidder på en Tallboy. Nok er risikoen for at tage den over styret er reduceret, men jeg kunne da sagtens mærke på rutchebanesporene i Wales, at de store hjul med deres større gyro-effekt, er tæt på at have deres vilje når man er træt og ikke længere helt fremme på beatet .. naturlovene regerer stadig.

PS. Det lavere tyngdepunkt på en 29″ skyldes at krankboxhøjden er den samme som på en 26″. Derfor kommer krankboxen ca. 4 cm under hjulakslerne på en 29″, hvor den på en 26″ ca. ligger i samme højde.

Reklamer
Tagged with: , ,

2 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Thomas brandmand said, on 19. april 2011 at 07:48

    Dejligt filosofisk indlæg, sad næsten og tænkte nogle af de samme tanker i går. Jeg var ude og rulle med nogle venner i Slagelse, og vores guide var en “gammel” triatlet, så der blev trådt igennem, og med en Nickel der er sat op til alpesjov, så kom pulsen op i det mørkerøde felt mange gange, men min Nickel er nok den cykel der har passet mig bedst, af alle dem jeg har prøvet, så det opvejer alt rigeligt, at det ikke er den hurtigeste.
    Skulle man ud i vægtpineri, så er det nok billigere og bedre at smide noget på sidebenene ;-D

    P.S. Er du i Rørvig i næste uge, jeg tager der op på mandag.

    • Søren Svendsen said, on 19. april 2011 at 10:56

      Vores søndagstur havde pludselig også et tempo så det var rart at være på en langbenet cykel ! Det skyldes nok deltagelsen af et par yngre folk, den ene på en Singular 29 med 1×9, hvoraf kun de tungeste 6-7 stykker fungerede. Det giver lidt tempo 🙂
      Du har helt ret med sidebenene, men med de store hjul bilder jeg mig selv ind at det er OK at vægt-tune hjulene og de andre roterende dele .. har lige smidt 40g af hver bremseskive 😉
      Jeg er i Rørvig nu, men tager desværre hjem søndag .. på cykel. De sidste par år har jeg brugt tid på at finde den bedste rute mellem Rørvig og København, med flest singletracks. Den må du med på en dag !
      Og så skal jeg snart se din Nickel !


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: