Kongen og den fede
Der er sikkert mange meninger om hvad der er den vigtigste del på en mountainbike, men når vi ellers taler om en cykel på et vist niveau, er jeg ikke i tvivl om at dækkene er det afgørende. Det er i hvert tilfælde altid der jeg har mine overvejelser, specielt til ture på ukendte spor i fremmed terræn. Siden jeg besluttede mig for endnu en Alpe-tur, har dækkene været det store spørgsmål.
Sidst jeg kørte i Alperne var der i følge arrangøren og tourguiden, ingen tvivl, det skulle være Schwalbe Fat Albert dæk. Så sådan blev det. At få et sæt Fat Albert på cyklen, var en noget anderledes oplevelse, lidt som at få larvefødder på. Det rullede lidt trægt på vores lokale spor, men åd sig gennem alting og slap aldrig grebet. Det samme galt på sporene i Alperne, de var fantastiske nedad og tunge opad. Men dels er de for meget til dansk terræn og dels har jeg aldrig været så vild med Schwalbe dæk, så efter hjemkomsten blev de pillet af.
Sidste år i Andalusien, som ikke er helt så råddent terræn som Alperne, besluttede jeg køre Continental Mountain King 2.4. Mountain King ruller noget bedre Fat Albert og var perfekt til sporene i Andalusien. Det skal lige siges at at MK 2.4 er et noget andet og voldsommere dæk end 2.2 versionen, knopperne er væsentligt større og højere.
I mellemtiden er der kommet en ny version af Fat Albert som skulle rulle bedre, og som jeg bestilte efter mange overvejelser og modtog fornyelig. Det lyder nok lidt mærkeligt, men jeg kunne ikke li’ dem da jeg så dem, så jeg har solgt dem igen .. uden at prøve dem. Og besluttet at køre Mountain King 2.4, som jeg er vild med, i hvert tilfælde der hvor jeg har prøvet dem.
Nogen vil nok mene det er snævertsynet kun at kikke på de to dæk, hvad med Kenda Nevegal, Panaracer Rampage, Nobby Nic, Rubber Queen og alle de andre ? Dels kan man ifølge tyske cykelblade kun krydse Alperne på Fat Albert, englænderne og amerikanerne er dog noget mindre begejstrede, dels er næsten alle andre kvalificerede dæk tungere og ruller dårligere. Nu skal man jo ikke tro på alt hvad man læser i tests, dels er selv cykelblade lokalpatriotiske hvor mærkeligt det end lyder, dels er forskel på test og virkelighed. Det tyske MountainBike lavede en dæktest hvor de ud over at måle rullemodstand på den autoriserede måde, også lod testkørerne vudere rullemodstanden subjektivt. Interessant nok blev Schwalbe dæk, som altid har lav rullemodstand, subjektivt vuderet til at have en lidt højere rullemodstad !
Rart at have taget en beslutning og fået det ud af verden, jeg kører Mountain King ! Der er dog lige en lille ting der skræmmer mig. På sidste Alpetur fulgte jeg alle bureauets og guidens råd, på nær på et punkt .. og det fortrød jeg. De sagde at man skulle køre 11-34 kassette og jeg kørte 11-32 .. bommer ! Det sved på alle opkørslerne, og det er mindst halvdelen af tiden. Heldigvis er det nye bureau ikke helt så katagoriske i deres anbefalinger af dæk 😉
Jeg købte også en Fat Albert i efteråret hvor jeg var træt af at alt det mudder som jeg ikke kunne få greb så det blev alt eller intet og gik all in på et Fat Albert bagdæk og føj for satan der er greb i. Nedad… Men opad er det en motherf…. og bliver nok nød til at tage det af og vente til en ordentlig alpe tur og holde mig til nobby nic i DK 🙂
God overskrift på indlægget, Søren; tænkte om det ikke er det vi to skal hedde når vi kører duo fremover….
//Hilsen Kongen
PS. Med mindre man ser det som en ekstra træningsfaktor eller har brug for at vænne sig til at køre med dem inden man begiver sig til hårdere terræn, er der efter min mening ingen grund til at kører Fat Albert i nogle af de nord for hovedstaden beliggende skove – men når jeg skal til Alperne igen, er jeg ikke et sekund i tvivl om at det bliver Den Fede der sidder min cykel (altså dækkene; ikke dig, Søren!)
Hov, hov ! Som du selv er inde på, det er Den Fede der sidder på din cykel, og Kongen der sidder på min 😉
Som jeg skrev “//Hilsen Kongen”
Og så er den vidst lukket 🙂
Hej Søren.
Hvis du skal eksperimentere mere, vil jeg anbefale dig at forsøge Hutchinson Toro 2.35. Det er et fabelagtig godt dæk, der ruller rigtig godt og har et solidt greb – også i skarpe sving. Jeg synes, at det er bedre end fx Kenda Nevegal, der ikke ruller lige så godt og er meget blød i gummiet (slides hurtigt).
Vh CHR/MTBteknik
Hej Christian
Tak for tippet ! En af de andre alpe-drenge kører med det nu og glad for det.
Umiddelbart er det lige tungt nok for mig som UST, det vejer næsten 1 kg.
vh
Søren